Friday 22 February 2013

tanda harga

Semalam aku MC, sebenarnya semalaman aku tak tidur memikir itu dan ini pasal kerja! Menjelang 5am baru mata nak pejam. Sedar-sedar dah pukul 8! Dan aku pun memang agak 'fening' sejak-sejak ni, so sengaja amik cuti. Tahun ni, ni Mc pertama aku pun..Aku akan MC dalam 2 keadaan, sangat malas nak pergi keje sebab tak ada apa nak buat, atau pun take an emergency break kalau banyak sangat kerja! Call me irresponsible! haha

So semalam yang aku tak ada, banyak juga benda berlaku. Actually pagi tu ada meeting untuk cafe team dengan chef semua. Aku sebenarnya malas nak attend sebab chef tu banyak sangat request nya..! 5 star chef kan..aku plak orang kampung je, sikit-sikit bagi alasan mahal-murah. Supplier pula, ada yang asyik buat hal, kena tukar baranglah etc Kadang rasa tebal muka, nak jaga air muka sendiri, air muka boss, air muka chef dan lain-lain lagi...

Semalam juga, boss pergi gaduh dengan supplier POS system. Sudah - orang tu merajuk tak nak continue and nak breach contract. Masa sudahlah sangat suntuk. Lagi mau gaduh-gaduh! Grrr...geram betul aku! So hari ni aku masuk dan sangat terkejut dengan berita tu - dalam hati berbisik - patut la aku tiba-tiba nak amik emergency break! So bermula episode cari supplier on top of cari supplier lain-lain yang dah memang tak menang tangan ni. Aku rasa macam anjing yang kejar ekor sendiri! Lari pusing-pusing, tak tau bila nak selesai!

So dalam bengang-bengan cari supplier baru, dan tak ada perasaan, pergi pula bergaduh dengan 2 orang team aku tu pasal tong sampah. Hahaha aku ni pun kadang-kadang sewel juga! Tak leh dengar orang bagi cadangan! hahaha *Jangan marah ye, aku dah bengang pasal POS system, receip printing, thermal paper supplier dan Weighing scale tu! Daripada keje dah settle, kena buka file semula! Sudahlah tu, semua orang pun cakap masing-masing banyak kerja - walau pun awak tu lah sebab kenapa pos system tu tarik diri! Poyo betul!

Kes tu aku tak nak handle lagi, aku bagi kat awak yang menyebabkan benda tu. Briefing supplier baru pun aku malas nak attend. Malas aku, banyak lagi pending aku tak settle - aku pun busy yer..

Oh..sebut pasal tanda harga. Semalam food shooting untuk menu etc So chef-chef masak dan team shoot amik gambar. Lepas tu, ramai-ramai melantak..aku tak attend yang semalam punya, tapi aku pun bukan kisah sangat pasal makan-makan tu. Aku tengok kat fb. Boss aku upload gambar kad jemputan, adalah gambar kitchen yang dah berasap tu! Terharu aku! Terasa hasil penat lelah, bersengkang mata analysis cost, bertekak dengan supplier - paid back! haha

Tapi yang paling aku rasa priceless ialah gambar muka boss aku husband and wife masa makan tu! Aku rasa itu lebih priceless. Ternampak kelegaan kat muka diorang. Seriously aku memang sangat terkesan dengan kos yang diorang perlu keluarkan untuk dua projek serentak tu. Sampai segala yang ada kat rumah diorang pun dia masuk kat kitchen atau mart - gunalah mana yang patut. Mana nak cari boss macam nih? Tak termasuk segala cerita suka duka politik office yang berlaku sejak tahun lepas, staff keluar, staff mogok dan lain-lain..itu yang bila supplier buat hal, aku pun hangin giler!

Bukanlah duit aku, tapi tempiasnya aku pun rasa. So watch out! Aku malas nak menjawab kat boss panjang-panjang, so sebelum diorang tanya aku, baik aku tanya supplier aku dulu! Anyway, inilah rupa antara menu yang bakal ada kat kedai kitorang nanti :) Harap-hrap berjayalah business kitorang ni, insyaAllah :)




No comments:

Post a Comment