Saturday 20 October 2012

the climb 2012

Bermula dengan cita2 giler 2 org budak pompuan, beli tiket murah en.Tony, hingga beberapa siri latihan yang tak seberapa; akhirnya sampai juga aku ke puncak Kinabalu pada 15hb Oct 2012. pencapaian tertinggi tahun ini dan juga tahun2 kebelakangan ini yang tersangat kureng sebarang pencapaian (rasanya lar..)!

Penerbangan ke KK dari KL pada petang sabtu 13hb yang berkejaran dalam hujan menuju ke LCCT! Speed violet mencecah 140km/j - harap2 tak kena saman! plissss....akhirnya sampai ke bumi sabah yang memang di bawah bayu around pukul 4pm. Terus chek in budget hotel, lepas tu jalan2 kat pasar Filipin dan sekitar KK sebab kak yatie and pa-bear pun ada kat KK juga!

Urusan yang dipermudahkan, bila esoknya pun diorang tumpangkan ke Kinabalu park yang sememangnya same-way ke Kundasang. Ada orang nak tengok sheep aka New Zealand katanya..haha Thank you's yang teramat sangat untuk diorang berdua sebab hantar kitorang sampailah ke Timpohon gate! ada macam budak sekolah nak masuk sekolah yang parents hantar sampai pintu gate pun ada! ahaha

The climb is easy, kalau nak dibandingkan dengan bukit tabur, rasanya bukit tabur lagi susah. cuma bezanya kinabalu ni macam never ending climbing! lepas corner ada lagi corner, lepas tangga ada lagi tangga, lepas bukit ada lagi bukit! kalau nak kira tanah rata, hanya beberapa meter je daripada keseluruhan 7.2km! lagi sedih, signboard macam menipu, 2.5km-3km-3.2km-3.5km-3.2km balik! eh? ke mata aku yang dah bengang sebab dah penat mendaki!

Huda dah jauh ke depan, standard la aku memang semput sikit climbing! totally it takes 9 hour daripada 9.30am sampai 6pm once we arrive at Laban Rata. tu belum tambah 100m lagi naik ke atas, menuju dorm kat Gunting Lagadan! Tensi! Makan malam ada kambing bbq, kambing kari, kambing apa entah lagi..tapi makan je semua. makan banyak2! hahaha *lepas tu semput nak naik lagi 100m!! @#$^&

Gunting lagadan bukanlah heated domitory, so memang tak payah berangan nak mandi. Just cuci-cuci je mana patut, karang tido mengigau pula! haha pakai tebal2 siap2 pukul 2.30am nak continue mendaki ke Sayat-sayat sampailah ke puncak Low's Peak. Sampai dorm pukul 7.30pm, pukul 8pm aku dah totally shut down! Memang tahap tak sedar dah! Tapi pukul 12.30am dah terjaga sebab terasa lama giler dah tido! Rupanya baru 12.30 daaa..

Entah kenapa, tetiba rasa sedih amat! Bukanlah sedih sangat tapi terasa macam sayu sampai menangis. Bukan sebab penat sangat, maybe sebab takut sebab nak kena sambung mendaki semula pagi2 buta tu. lagi 2km! takut kalau aku lambat sangat sampai menyebabkan huda tak dapat naik! rupa2nya huda pun fikir camtu, dia kata malam tu dah 'terpasang' niat kalau dia tak larat, and aku nak juga naik, dia soh aku je naik sendiri. dia tinggal pun tak apa! hahah punyalah kitorang cuak sebenarnya!!

FYI kitorang kena sampai ke Sayat-sayat pukul 5am kalau tak kena halau balik..itu pesan guider kitorang en.maurice yang pandang kitorang macam kureng bermata! ceh! dia ok sebenarnya, cuma kitorang ni memang jenis mulut berat, so tak banyak nak ditanya-tanya kat si Maurice ni. anyway dia tak delah jahat mulut sangat cakap kitorang lembik etc, sebaliknya sangat bersabar kena berhenti berpuluh2 kali dan tunggu aku walau pun dalam hujan. masa naik, dia kena tunggu aku. masa turun pula, dia kena tunggu huda! hahaha *lengkap package ko!

naik ke sayat-sayat, seperti namanya memang menyayat! kena panjat tali dan naik melalui celah-celah batu yang curam dan licin. mujur cuaca baik jadi kami boleh naik hari tu. pendaki semalamnya tak boleh naik sebab hujan pagi tu, afiq pun tak dapat naik dulu sebab hujan. memang bahaya kalau time hujan. sebab sangat curam lereng tu..kami sampai sayat-sayat pukul 4.30am! ngeh3 magik! maurice sengih je tunjuk jam kat kitorang..ha, x percaya lagi!

tak habis lagi penderaan ke atas paru-paru dan kaki bila masih ada dalam 1km lagi nak ke low's peak. sesetengahnya tak teruskan ke low's peak, tapi aku dengan huda memang just give a try. kalau ada rezeki, sampailah kami. tiada paksaan sebenarnya. all the way up tu pun, aku pun tak tahu dari mana dapat semangat, berulang-ulang dalam kepala "it doesn't matter what time i reach there, just a bit more, slow-slow, at my pace, it's ok, i can do it bla bla bla" tapi aku memang tak rasa marah sampai nak give up, campak beg etc patah balik etc whats in my head is i want to reach the point, at any given time, i don't mind about the time..tak ada hadiah pun..x ada rekod pun..just climb it..

pukul 6am dan keadaan dah mula cerah, kami sampai ke bawah sedikit dari low's peak. aku dah malas nak naik lagi sikit, sebab aku rasa sama je. low's peak tu ada satu signboard and bendera malaysia kalau tak silap. sebab kitorang kena turun by 6.30am so aku budget2 macam tak sempat. so kitorang just hang around situ2 je amik gambar..sampailah juga kitorang ke puncak tertinggi di Malaysia! hehe Menyambung misi menawan landmark, aku keluarkan pek sos company dan amik gambar berlatarbelakangkan gunung kinabalu, dan balik, upload kat fb.

Sampai ke dorm, sempat tidur dalam satu jam. recharged! tiba-tiba sejuk yang teramat sampai aku rasa demam sekejap! Rupanya ada bengos yang tak tutup pintu dorm! patutlah sejuk giler! giler bangang orang tu, nasib baik aku tak sakit! efek jugalah sebab nak hilangkan sejuk tu bukan senang woo..aku risau tak sampai bawah je! ish..masa breakfast pun aku tak buka baju sejuk supaya dapat kekalkan haba badan. nak makan pun tak selera. dah penat kot..

10.30am kitorang gerak turun sebab maurice dah bising nanti tak sempat ambil lunch. tutup 4pm. aku sebenarnya plan kena juga sampai bawah by 3pm. sebab nak kena rush to airport by 6pm. flight aku pukul 7pm! turun tu, memang lutut sakit menahan, at a point, dua-dua lutut terasa gigil dah! so makan epal untuk dapatkan energy segera. terasa manis betul epal tu dalam hujan dan sejuk2! turun macam lipas kudung! entah dari mana dapat kekuatan, aku pijak batu2 tu macam dah terkoordinate dalam kepala, so aku boleh turun dengan lajunya, tak perlu kira2 step etc macam meluncur!

pukul 2.25pm aku dah sampai Timpohon gate! ahhhh leganya!! masalahnya huda aku tak tahu kat mana..aku memang sangat laju, tak berhenti pun kat pondok mana2 kecuali sekejap. macam kena kejar hantu! dah puas menunggu, akhirnya huda sampai pukul 4pm. lepas tu kitorang rushing ke main gate, amik barang, cert, taxi dan tido sepanjang jalan sampai airport! sepanjang jalan hujan, dari turun gunung sampai ke airport! tukar baju kat airport, kalau tak alamat pengsan la passanger sebelah aku! haha

tak sempat nak amik gambar dengan maurice, tak sempat nak thanks him or amik gambar kat arrival point, sebab memang rushing amat2. maybe i should bought later ticket, tapi nanti kesian pula fida nak jemput aku malam2! anyway sesampainya di rumah, tidur atas katil comel ini, terasa sangat indah dan begitu bermakna! =)

kalau ikutkan, aku tak rasa nak naik lagi! mengenangkan never ending steps all the way up, sejuk sampai sakit paru-paru! tapi aku rasa aku sudi naik lagi, maybe next year? kenapa? sebab aku nak naik dengan penuh lengkap kali tu. umpama orang pergi haji, masa umrah mesti rasa macam banyak yang kurang. sebab baru belajar. bila haji, mesti nak buat baik2. itu yang aku rasa...

maybe, insyaAllah next year 2013 who knows?