Monday 10 September 2012

setiap kita punya luka

Hari ni terasa berat nak pergi kerja. Dah lama tak malas-malas, ingat nak amik mc-hammer, tapi sedar-sedar dah sampai office! Tanpa sebab yang pasti, aku malas nak habiskan lagi satu hari puasa enam, aku tangguhkan ke esok. Semoga esok, lebih ikhlas...

sangat tak berperasaan sejak malam tadi hingga awal pagi isnin, bukan monday blues. ada satu 'rahsia' yang tak boleh beritahu. tapi ia menjadi-jadi sepanjang hari ini. sebenarnya tak pasti sangat akan unsur-unsur lain tu, tapi bab 'rahsia' tu aku pasti.

pagi berjaya dijalani dengan jaya. alhamdulillah, akhirnya satu bahagian daripada entah berapa lagi bahagian dari projek mart dan restaurant telah selesai. sebenarnya aku agak musykil, mengapa dulu aku tak dapat cari vendor yang boleh supply? setelah buang masa dengan vendor yang boleh supply 'cakap' je, akhirnya baru jumpa vendor sesuai..mana agaknya dia sembunyi? atau tak cukupkah usaha kami mencari?

petang, memaksa dan mengugut bekas assistant supaya menyerahkan lebih dari satu quotation untuk bahagian lain pula projek mart dan restaurant. aku rotan ko 2x kalau by 3pm ko tak bagi quotation! kedengaran kelakar, tapi aku memang serious! kalau aku mak dia, dah lama aku rotan budak tu! kalau aku tanya, semua boleh. semua pun sempat. tak busy, bisa saja diatur. bila nak result, langsung tarak!

lagi satu budak purchaser yang tak berdedikasi. aku suruh dia fikir, dia suruh aku fikir masalah dia! dia ingat aku tak payah fikir benda lain? penat aku suruh dia letakkan diri dia dalam kasut boss dengan puan, kalau duit tu duit dia sendiri, apa perancangan dia?

balik-balik dia cerita, saya ikut je puan nak beli apa. kalau puan ada banyak sangat masa nak tick satu-satu list tu, dah lama dia buat! tak payah bayar gaji ko! bengos..si budak sales satu ni pun serupa. bila bercakap, nak betullll je..pro sangatlah dengan event management dia pernah handle dulu. skali minta milestone, pun x boley buat! aku suruh dia susun mana priority pun dia tak taw nak letak! cemana?

tambah-tambah sakit hati dan kepala aku memikior budak-budak jr. executive nih! pening! aku suruh dia, last-last akuuuuu juga yang buat sendiri! susah nak memberi faham, kalau dalam kepala dia dah ada pemahaman sendiri yang kunun-kunun betul tu! adess...mungkin mereka belajar dengan mudah, sedang aku dulu perlu bersaing, membuktikan diri dicelah-celah bangsa asing.

aku pun belagak juga, tapi aku belagak ada lah isi. ini belagak macam berisi benor! Pukul sorang-sorang kang! ish...

malamnya sedih tanpa diketahui puncanya. yang pasti bukanlah kerana budak-budak yang tak faham arahan tu. aku tak kisah sangat pun kalau perlu bertungkus lumus buat semua benda. sebab so far, aku enjoy apa aku buat. it's invaluable experiences for me dan aku selalu beringat, kalau aku bekerja dengan orang yang hanya mahu mempergunakan aku, mereka tak akan dapat apa-apa. sebab pengalaman aku dalam kepala aku! muahahahahaha...

lagi pun aku merancang untuk ada business sendiri, satu masa nanti. jadi, ini free lesson untuk aku. aku sangat seronok dengan semua kerja-kerja memikir dan menyusun strategy dan perancangan ni. sangat besh! terpulanglah kalau mereka hanya mahu semuanya disuap ke mulut.

setiap kita punya luka. aku sedih kerana aku pun ada luka. bukan tak sembuh-sembuh, tapi ia asyik terlanggar, tersenggol, tersadung 'sesuatu'. lalu ia berdarah semula, sakit semula. tiba-tiba ada satu suara, katanya tak mungkinlah kalau manusia yang lemah sifatnya itu, dengan sekali ujian, lalu menjadi hebat, kebal dan kuat. kalau begitu sifatnya, siapa lagi yang mahu meratap atas dosa mereka? bukankah Allah sangat suka mendengar hambaNya merayu mohon pengampunan. kenapa perlu diciptakan lagi malaikat, kerana manusia pun sudah boleh menjadi malaikat dengan sedikit ujian. bukankah taubat itu lebih manis, hanya bila dosa itu terasa sangat berat.

Tapi rasanya, aku baru terasa my dad is missing...



No comments:

Post a Comment