Friday 21 September 2012

emosi aku sedang terganggu

hakikatnya, sakit.

ah! entah, malas nak tulis. bosan! nak buat sesuatu yg adrenalin rushing! tgk hantu? mkn pedas misalnya? haha



tidak normal bahagian ke 2 - ujian Allah tu manis sebenarnya bila kita sabar menghadapinya. tapi tipulah klu kita boleh tunduk pasrah tanpa mabuk dengan amarah dan kesumat dendam. cuma mungkin aku tak mahu fikir2 sangat kerana ia akan hanya meluapkan marah. lahar dalam gunung di hati ni dah memerah sejak semalam, syaitan juga dah bergayut2 membisik di telinga meniup2 bara mmbakar lahar; tapi kutahan je. mudah2an Allah jua berikan balasan baik. Aku yakin, apa yg aku buat adalah benar pada ketika ia berlaku dan aku tahu aku bukan sendirian di situ.

cuma suara kecil kami ni apalah dayanya? tak berupaya memujuk dan mengipas sang raja. wlu pun 3 against 1 - tiada makna! umpama joker dalam filem lama2, kerjanya membuat lawak untuk raja. itu pandangan jujur aku tentang mereka. x pe, kipaslah..salah tetap salah, benar tetap benar!

klu aku degil, klu aku jahat, klu aku tak jujur, klu aku munafik sekalipun - aku tahu aku berkerja keras dan tak sekelumit pun mahu atau dengan sengaja menerbitkan untung untuk diri snd atau kaum keluarga, melainkan gaji bulanan yg aku terima! aku bukan orang begitu. selamanya! jujurlah biar pun pahit. itukan lebih mudah dari berbelit2! tak mengapa, Allah tak pernah cuti, malaikat juga tak pernah mc. Dia maha tahu setiap apa yang berlaku.

Ini bukan kali pertama, nilainya juga hanya kecil saja. tak tercalar pun rasanya, cuma kesal mengapa orang begini masih ada? dasar darah tulen! jumud dengan warna kulitnya, konon menjunjung agama atas batu jemala, tapi mengisytiharkan moral rendah, bikin malu saja! kau bahaskan dasar muamalah, sepertinya aku sekular kurap yang hanya tahu kira untung tp tiada moral. habis, yg kau dedahkan maklumat pada keluarga kau tu jujur kah? 'muamalat' kamu dengan syarikat dan aku - jujurkah? aku bekerja untuk syarikat, bkn keluarga kamu. atau mungkin kamu tak pernah faham istilah "kroni". mungkin hanya kau sekolah arab, tahu bahasa arab, pandai mengaji. sepertinya aku tak sekolah agama? tak tahu arab dan tak tahu mengaji?

oooh...dunia! mengapa ada orang begini?!

sekali lagi, tak mengapa..insyaAllah aku yang mungkin munafik di mata mereka ini sedang cuba mahu memilih jalan Mu ya Allah. dengan bantuan Mu pertolongan Mu, aku harap dapat kutahan segalanya menyempurnakan amanah mereka. aku akan bertahan selagi mana Kau ada di sisiku. meneman dan merahmati langkah ku. sama seperti selalu, pengalaman ini milik ku. tipulah, pijaklah, akhirnya nanti tetap ada rezeki untuk ku, sedkit atau banyak, bukan kamu penentu. dan aku akan ada di situ, selagi mana Allah mahu!



No comments:

Post a Comment