Friday 10 February 2012

Beijing Last Day

Hari ni last day, sedih masa kemas barang malam tadi! Rasa macam baru jekkk sampai! hahaha

Pagi ni, lepas breakfast, kitorang pergi satu lagi tempat last shopping. Sini tempat bagus shopping barang electric, gadget, toys etc Kat sini aku beli Sinanju! ahaha Sinanju made in China, harap en Sifu tak marah sebab tak beli yang ori! Ori sangat mahal, RM200++ so aku beli made in China Y150 (RM75!)

Sepanjang tour ni kitorang pergi 3 tempat shopping. Tempat pertama kitorang pergi, aku tak beli apa-apa. Tambah pula pekedai kat sini sangat agresif! Main tarik-tarik! And in case dia tak nak jual pada harga yang dia offer (best price), dia akan halau ko suka-suka dia!

Second and third place is much better. Much politer and organised..

Tips membargain kat China is easy. Sebab diorang akan buka starting price giler punya besar, so ko kena cut at least 1/2 from it. Harus diingat, diorang boleh naikkan harga hampir 500% dan ikutlah ko punya kemampuan membargain nak bagi jadi affordable. Kalau diorang tak nak juga, blah je dari situ. Kalau diorang panggil, mean diorang setuju. :)

So far, aku rasa best! Sebab aku rasa diorang pun tak suka kot kalau diorang buka Y10,000 then orang terus bayar. Macam tak exciting. So kalau ada tawar menawar tu rasa lebih meriah dan best :) Try la, test power...

Lepas shopping, makan tengah hari last. Then gerak ke airport. Flight delay hampir 2 jam, maybe sebab angin kuat. Plane bergegar-gegar hampir separuh perjalanan. Berat sungguh rasa nak tinggalkan Beijing! Walau pun komunikasi macam ayam dengan itik, toilet tak pernah jumpa yang wangi dan selesa; aku rasa best! haha Maybe sebab tu experience pertama aku ke luar negara..mungkin kalau ke europe nanti aku lebih jatuh hati! haha

Honestly, aku ada bagi tau mak aku, aku mungkin nak migrate satu hari nanti. Tapi tak tahu ke mana atau pun buat apa. Cuma yang pasti, aku akan terus mengembara mencari tempat yang aku rasa memang 'tempat aku'

So, Beijing, thanks for accepting me. I'll definitely come again someday :)

No comments:

Post a Comment