Tuesday 19 July 2011

tekanan wanita malaysia - tangga ke-16 dunia!

tukar format lagi. this week semua post in bahasa. (wlu pun sebenarnya - rojak!) ahaha

topic of discussion masa dengar radio pagi tadi! kenapa wanita mudah tertekan? ramai ler lelaki2 yang mengomen itu ini. tapi aku tertarik dengan satu komen - oleh seorang perempuan. katanya; perempuan memang secara natural multi-tasking. dan antara sifat utama perempuan juga, nak kan kesempurnaan. semua nak sempurna..so bila dah memang boleh buat semua kerja (kerja pejabat, kerja rumah tangga, urus anak, suami, diri sendiri...the list goes on!) dan nak semua tu sempurna (which some of these iron-lady successfully did!); imagine - sibuknya wanita ni! wah! salute! :D

tapi tekanan iron-lady ni ialah bila mereka tak dihargai..fragile kan? life's like that. aku pernah dengar, perempuan sangat 'kuat' dari lelaki. pernah dengar kan pepatah 'disebalik kejayaan seorang lelaki, berdiri teguh seorang wanita dibelakangnya'. woa..hebat ni! tapi tak pernah dengar yang disebaliknya. maksud aku lelaki yang berdiri teguh disebalik kejayaan wanita..haha

anyway, aku rasa perempuan memang sangat kuat. secara mental. lelaki secara fizikal. tuhan tu adil, dah beri kelebihan untuk tiap-tiap satu kejadian. so kenapa wanita masih tertekan? jadi aku setuju, faktor pasangan yang tidak menyokong atau menghargai wanita ini hingga menyebabkan mereka rasa tertekan, adalah benar. buktinya carilah sendiri! malas nak tulis hahaha

moral of the story, be it you are man or woman, hargailah satu sama lain. aku tak leh komen banyak-banyak sebab aku pun single hahaha tapi life together is about sharing. sharing in everything, not only the sweets of life, but also the bitter of it. kalau nampak macam boleh dibantu, tolonglah. janganlah main lepas tangan jek! nanti mulut lepas jek, marah pula! hahaha

selalu-selalu lah puji each other (siapa lagi kalau bukan kita yang puji kan? kan? kan?), or simply sympathized with their problem (even by only lending your ears to listen!), help them feel better about themselves, talk nicely with each other, respect and care walaw! aku dah jadi kaunselor rumah tangga!!! ahahaha

ok-ok, jangan tertekan! x mou cakap lagi sal ini. appreciate life while you still can! :) happily live, to everyone, amin :)

hari ni balik awal..ahah! bukan sebab tertekan...tapi sebab keje dah siap! owh best...lega sikit. sebenarnya banyak lagi quotation yang kena tunggu, tapi lambat sangat. sampai tertekan aku tunggu! haha pr yang tak boleh process, x pelah, esok boleh settle kan..

sometime, aku ni suka buat sesuatu yang 'bahaya' lepas tu baru aku ada rasa nak buat sesuatu dengan bersungguh-sungguh! macam sebelum ni, bila aku rasa 'free' sangat, sampai rasa baik x yah g office since x de apa nak buat, aku pun mc! haha (jangan bagi tau sesapa...ki3) sebenarnya aku x suka jumpa doktor, fabricate story - buat muka kesian etc tapi sebab dah hyper malas, malas level 'advance' - cara nak cool down ialah amik mc @ EL! haha

lepas tu neutral balik. sebab aku dah 'terjun' ke jurang yang bahaya. so expect me to be so perfect until one point, aku akan gave up semua! tiba-tiba! saja bagi orang gelabah, pastu oklah. ada komen yang pernah aku dengar ialah 'i just want to feel alive!'

betul? angkat tangan setujuuuuuu....

hari ni ada perkara best, tapi tak boleh tulis kat diary ni! kena tulis tempat lain! ahahaha :) so end here. take care, lots of love from me...(p/s nak pergi goreng roti canai segera - lapar!)

kucing sengih mode!
      Arabella Rose ~ 'atuk' Trump name Ivanka newborn daughter! ~ san_bu 

1 comment:

  1. arkkkk...bos dah add skype!!!
    *kena berhati2 alien mission statement! @_x

    ReplyDelete